Безпека дорожнього руху: внесок підприємств

Безпека дорожнього руху є об’єктом спільної відповідальності уряду, організацій і підприємств та індивідуальних користувачів дорожньої мережі, а ефективність її реалізації цілковито залежить від внеску кожного з них

Дорожні транспортні засоби є важливою складовою національної інфраструктури. Тому доволі часто обговорюється питання безпеки на дорозі, досягти якої можливо спільними зусиллями всіх учасників дорожнього руху, поміж яких важливу роль відіграють організації й підприємства, що надають послуги з перевезень чи експлуатують транспортні засоби у процесі діяльності.

За останні 10 років кількість загиблих у ДТП становить приблизно 11%.

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, цей показник в Україні у 2–6 разів більший ніж у країнах ЄС.

Зі світового досвіду відомо, що суттєве зменшення кількості випадків загибелі людей та тяжких тілесних ушкоджень може бути досягнуто шляхом прийняття цілісного підходу системи безпеки дорожнього руху (БДР). У ньому зроблено недвозначний акцент на результатах БДР та діях, що ґрунтуються на фактах і підкріплені відповідними організаційними можливостями.

Однак уряд неспроможний досягти зниження рівня аварійності самостійно. Важливу роль відіграють організації й підприємства, а також індивідуальні користувачі дорожньої мережі. Таким чином, БДР є об’єктом спільної відповідальності.

ISO – підґрунтя менеджменту безпеки дорожнього руху

З метою надання інструменту, що дасть змогу зменшити, а в ідеалі – уникнути аварійності й запобігти ризику настання випадків смерті та тяжких тілесних ушкоджень, пов’язаних із дорожньо-транспортними пригодами, створено стандарт ISO 39001 (остання редакція 2012 р., переглянута та залишена актуальною у 2018 р.).

Документ не має на меті встановлювати вимог щодо якості чи технічних вимог до транспортних засобів та послуг:

  • доріг;
  • дорожніх знаків/світлофорів;
  • автомобілів;
  • трамваїв;
  • послуг із вантажних та пасажирських перевезень;
  • служб порятунку та швидкої допомоги тощо.

Натомість система менеджменту, що впроваджується згідно зі стандартом, націлює організації на власні завдання щодо БДР та її елементів.

Кожне підприємство, яке відповідально ставиться до своїх соціальних зобов’язань та усвідомлює свій вплив на транспортну інфраструктуру, може впровадити елементи системи менеджменту БДР на доповнення до дотримання законодавчих вимог та промислових стандартів.

Система менеджменту безпеки дорожнього руху

Роз’яснення складних моментів

Загалом система менеджменту БДР схожа на систему менеджменту якості, особливо у частині оцінювання результативності та поліпшення документованої інформації.

Однак є пункти, які хоча і мають схожу назву, але повністю відрізняються за змістом та потребують додаткових пояснень.

1

Щоб встановити поточну позицію організації стосовно БДР, необхідно виконати вихідний аналіз, який передбачає:

  • анкетування;
  • інтерв’ювання;
  • опитування;
  • безпосередні інспекції та оцінювання (вимірювання);
  • врахування результатів попередніх аудитів, оцінювань, аналізів.

Статус організації щодо БДР може бути описаний взаємозв’язком чотирьох складових:

  • дороги;
  • транспортні засоби на цих дорогах;
  • використання доріг та експлуатація транспортних засобів;
  • реагування у випадках ДТП, піклування про постраждалих та їхня реабілітація.

На кожну з цих складових впливає багато організацій, що в результаті відбивається на БДР.

Вплив організації на БДР залежить від:

  • характеру діяльності організації;
  • продукції та послуг організації;
  • місця розташування організації;
  • умов, за яких організація функціонує.

Приклади діяльності організацій*, пов’язані з БДР:

  • співробітники беруть участь у дорожньому русі, переміщаючись на роботу/з роботи, під час виконання своїх обов’язків, на службових чи власних транспортних засобах, як пасажир/водій/пішохід/велосипедист;
  • перевезення пасажирів та вантажів у системі дорожнього руху виконується самою організацією або іншою організацією (за контрактом);
  • дії, що в результаті створюють дорожній рух як у напрямі до об’єктів, так і від них, що керуються самою організацією або які перебувають під її впливом, таких як супермаркети, школи, а також місця масового відвідування;
  • надання послуг та виробництво продукції для системи дорожнього руху, таких як транспортні послуги, управління, планування, проєктування, створення та підтримання інфраструктури, транспортних засобів та пов’язаних з ними продуктів, швидка медична допомога, догляд за постраждалими, реабілітація, дії у сфері дотримання законодавства й правозастосування.

*Будь-які організації – з державною й приватною формою власності, великі й невеликі тощо.

Навіть попри те, що деякі організації залучені тільки до невеликої кількості процесів, пов’язаних із БДР, вони можуть бути дуже важливими у питанні зменшення кількості загиблих і тяжких тілесних ушкоджень. Тому важливо ідентифікувати транспортні потреби та рівень ризику, на який наражаються як моторизовані, так і немоторизовані користувачі.

Специфічні зовнішні проблеми можуть бути усвідомлені з досвіду ДТП або скарг третіх сторін.

Внутрішні проблеми можуть бути усвідомлені з досвіду виконання дій поза документованими процедурами або з відхиленнями від них.

Більшою частиною діяльності та функцій (процесів) може керувати сама організація, проте зменшення кількості загиблих і тяжких тілесних ушкоджень залежить від співпраці кількох організацій та індивідуальних користувачів дорожньої мережі.

Отже, організація має ідентифікувати зацікавлені сторони у своїй сфері впливу для того, щоб обмінюватися інформацією, консультуватися та координувати свої дії з тими, хто найбільше впливає на зменшення кількості загиблих та тяжких тілесних ушкоджень.

2

Високий рівень відповідальності, що демонструє адміністрація, є вирішальним для досягнення успіху у БДР. Це пояснюється тим, що недостатньо виконувати завдання менеджменту БДР шляхом реалізації нескладної діяльності (наприклад, формування інструкцій з безпеки або проведення навчання на тему безпеки) або швидкого реагування на ДТП із тяжкими наслідками, необхідно спрямувати зусилля на унеможливлення настання випадків загибелі та отримання тяжких тілесних ушкоджень.

Процес керування, який здійснює адміністрація, може бути продемонстрований шляхом:

  • мотивації та уповноваження працівників щодо посилення БДР;
  • підвищення організаційної відповідальності за результати БДР;
  • створення та підтримання внутрішнього середовища, в якому співробітники можуть стати повністю залученими до досягнення цілей організації у сфері БДР;
  • особистого прикладу.

3

У плануванні важливо правильно ідентифікувати ризики та можливості, щоб не тільки знизити кількість загиблих чи постраждалих, а й зменшити витрати, збільшити час та ресурси організації для її виробничої діяльності.

Приклади ризиків:

  • збільшення користувачів доріг у літню пору;
  • одночасне перебування на дорозі моторизованих та немоторизованих користувачів;
  • висока щільність руху на головних магістралях;
  • жорсткі вимоги замовників щодо своєчасного доставлення;
  • діяльність у сфері безпеки руху в регіонах;
  • рівень активності у дотриманні вимог щодо безпеки руху та якості дорожньої інфраструктури, парку транспортних засобів та швидкої медичної допомоги.

Необхідно враховувати й чинники, що впливають на рівень БДР, та визначити їхні пріоритети. Зокрема:

  • чинники схильності до ризиків, які можуть набирати різних форм, наприклад, інтенсивність руху в межах певного регіону, який відповідає діяльності організації або обсягу пересування, що виконують співробітники організації, або обсягу продукції та послуг. Ці ризики можуть підвищуватися або знижуватися залежно від:
    • типу залучених користувачів дорожньої мережі або інших чинників, що стосуються цих користувачів, таких як їхній журнал водіння;
    • типу транспортного засобу або форми транспортування, що використовується.

      Розуміння цих чинників забезпечує організацію реальною інформацією про те, які з них повинні мати пріоритет;
  • кінцеві вихідні чинники безпеки, тобто належна практика врахування:
    • смертельних випадків та тяжких тілесних ушкоджень у ДТП;
    • людських та економічних витрат;
    • отриманих внаслідок ДТП травм та збирання даних про це;
    • зниження продуктивності;
    • врахування додаткових зовнішніх втрат широкого соціально-економічного спектра у виді болю та страждання;
    • внесення виправлень в обслуговування;
    • відновлення здоров’я;
    • здійснення догляду та реабілітації.

      Розуміння цих чинників забезпечує організацію реальною інформацією про переваги та економічну ефективність, що отримується від підвищення БДР;
  • проміжні вихідні чинники у сфері безпеки руху, які є мірою втручання та визнані як покращувальні кінцеві характеристики БДР, такі як:
    • зниження швидкості дорожнього руху;
    • підвищення рівня безпеки автопарку.

Перелік проміжних вихідних чинників безпеки, які організація повинна ідентифікувати:

  • урахування конструкції дороги, особливо поділу (зустрічний рух та вразливі користувачі дороги), узбіччя та конструкцій перетинів;
  • використання дороги, що відповідає типу транспортного засобу, користувачу, типу вантажу та обладнання;
  • застосування персональних засобів безпеки, особливо ременів безпеки, дитячих утримувальних систем, захисних шоломів для велосипедистів та мотоциклістів, засобів покращення оглядовості та видимості транспортного засобу;
  • застосування безпечної швидкості водіння, з урахуванням типу транспортного засобу, інтенсивності дорожнього руху та погодних умов;
  • забезпечення адекватності водіїв на дорозі (втома, відволікання уваги, алкоголь, наркотичні речовини);
  • планування безпечного рейсу, включаючи необхідність виїзду, довжину шляху та вид переміщення, обрання маршруту, транспортного засобу та водія;
  • передбачення безпеки транспортних засобів, особливо захисту водія, пасажирів, інших користувачів дорожньої мережі (як вразливих, так і осіб, що перебувають у транспортному засобі):
    • унеможливлення настання ДТП та пом’якшення їхніх наслідків;
    • забезпечення належного технічного стану транспортних засобів;
    • дотримання меж вантажності;
    • закріплення вантажів усередині та зовні транспортного засобу;
  • належність повноважень для керування використовуваним транспортним засобом;
  • усунення непридатних транспортних засобів та водіїв, ненадання їм допуску до дорожнього руху;
  • реагування на ДТП та надання першої допомоги, готовність до надання швидкої медичної допомоги, поставарійне відновлення та реабілітація.

На основі показників результативності БДР, які визначені за допомогою наведених чинників, організація повинна встановити елементи та деталізовані критерії для визначення, спостереження та вимірювання цілей та завдань БДР.

Розглянемо кілька прикладів визначення елементів і критеріїв вимірювання.

Ремені безпеки є як елементом, так і критерієм щодо такого чинника, як використання персональних захисних пристроїв.

Для такого показника результативності БДР, як передбачення безпеки транспортних засобів, рейтинг безпеки споживача є елементом, а величина рейтингу – критерієм.

У контексті безпеки дорожнього руху доцільно проаналізувати характеристики БДР з урахуванням діяльності й статусу різних організацій.

Приклади робочих характеристик БДР, які можуть мати високу значущість

Висновок експерта

Принциповим для ефективності дій підприємства щодо підтримування БДР є перший етап процесного підходу «Plan – Do – Check – Act», тобто планування.

Водночас ця практика потребує систематичної діяльності, поміж іншого – належне здійснення ключових функцій менеджменту, у результаті реалізації яких підприємство зможе:

  • показати організаційну відданість БДР та соціальну відповідальність перед зацікавленими сторонами й клієнтами;
  • знизити кількість дорожньо-транспортних пригод і, як наслідок, знизити витрати на відшкодування збитків, підтримку та відновлення постраждалих;
  • отримати знижки на страхові внески;
  • створити сталу бізнес-структуру;
  • підвищити цінність бренду та іміджу компанії;
  • здобути конкурентну перевагу.